Communicatieplatformen zorgen voor digitale communicatie tussen zorgverleners, cliënten en hun netwerk. Communiceren via een platform is flexibel. Iedereen kan zelf een geschikt tijdstip te kiezen om berichten te lezen en te schrijven. Een platform biedt zorgmedewerkers, cliënten en familie de kans om de onderlinge samenwerking te versterken.
Een communicatieplatform is bedoeld om online informatie uit te wisselen. Foto's, berichtjes, blogs of documenten, het kan allemaal. Heel geschikt voor mensen die minder mobiel zijn of ver weg wonen om hun sociale contacten te onderhouden. Maar er zijn ook speciale toepassingen voor de zorg. Bijvoorbeeld voor het maken van afspraken met mantelzorgers, delen van agenda's, delen van ervaringen op fora of te koppelen met het elektronische cliëntendossier.
Elk platform werkt op een andere manier. Bij ieder platform maakt u echter een account aan en moet u deelnemers uitnodigen om mee te doen.
Voorbeelden van specifieke communicatieplatforms:
Familienet
- Berichten sturen (inclusief bijlagen).
- Fotoalbum.
- Filmpjes.
- Agenda.
- Forum voor families onderling.
- Wordt gebruikt door familieleden en medewerkers in de ouderenzorg, gehandicaptenzorg en palliatieve zorg.
- Op www.familienet.nl.
Zorgsite
- Nieuwsberichten.
- Agenda (takenrooster).
- Forum.
- Handige adressen.
- Fotoalbum.
- Filmpjes.
- Wordt gebruikt door mantelzorgers, familie en vrienden in de thuissituatie en bij tijdelijke opname in het ziekenhuis of opname in een hospice.
- Zorgverlener kan uitgenodigd worden om berichten en agenda te delen.
- Nieuw is de Huiskamermodule voor kleinschalig wonen om de families met elkaar te verbinden en om oproepen te plaatsen om een handje te helpen.
- Op www.zorgsite.nl.
Caren
- Berichten.
- Videogesprekken.
- Agenda.
- Mantelzorgtest.
- Nieuwsbrief.
- Notities.
- Wordt gebruikt door mantelzorgers, familie en vrienden in de thuissituatie.
- Zorgverlener kan uitgenodigd worden om informatie en agenda te delen.
- Op www.carenzorgt.nl.
Meer gericht op gehandicaptensector:
MeXtra
- Online dossier.
- Cliënt-login.
- Zorgplan/ondersteuningsplan.
- Rapportage.
- Wordt gebruikt door cliënten en begeleiders die gezamenlijk online het zorgplan maken en bewerken.
- Op www.mextra.nl.
Blogboek
- Berichten.
- Profiel.
- Doelen.
- Meting.
- Maakt communiceren over de ontwikkeling van je zorgintensieve kind eenvoudig.
- Op www.blogboek.com.
Schriftje (gratis voor ouders)
- Berichten.
- Nieuwsberichten.
- Persoonlijke gegevens kind.
- Digitaal rapport.
- Het is een digitale aanvulling op de communicatie met ouders.
- Op www.schriftje.nl.
MijnEigenPlan (ouderenzorg, gehandicaptenzorg en GGZ)
Digitaal cliëntondersteuningsysteem met informatieborden en apps:
- Planning met diensten, taken, afspraken en herinneringen.
- Interactieve hulp met kleuren, afbeeldingen en (gesproken) tekst.
- Versterking van de zelfredzaamheid.
- Biedt ondersteuning bij het verwerken en uiten van emoties.
- Uitgebreid getest door het fieldlab Gehandicaptenzorg en door Aveleijn.
- Op www.mijneigenplan.nl
Hello 24/7 (45-plussers en hun zelfstandig wonende ouders)
Wilt u blijvend betrokken zijn bij de Hulpmiddelenwijzer? Geef u dan op voor ons
feedbackpanel. Uw mening doet ertoe.
Via ons contactformulier kunt u reageren op de informatie op deze pagina.
Laatst herzien op 31 maart 2023