Communicatieplatform

Communicatieplatformen zorgen voor digitale communicatie tussen zorgverleners, cliënten en hun netwerk. Communiceren via een platform is flexibel. Iedereen kan zelf een geschikt tijdstip te kiezen om berichten te lezen en te schrijven. Een platform biedt zorgmedewerkers, cliënten en familie de kans om de onderlinge samenwerking te versterken.

Waarvoor dient een communicatieplatform?

Een communicatieplatform is bedoeld om online informatie uit te wisselen. Foto's, berichtjes, blogs of documenten, het kan allemaal. Heel geschikt voor mensen die minder mobiel zijn of ver weg wonen om hun sociale contacten te onderhouden. Maar er zijn ook speciale toepassingen voor de zorg. Bijvoorbeeld voor het maken van afspraken met mantelzorgers, delen van agenda's, delen van ervaringen op fora of te koppelen met het elektronische cliëntendossier.

Hoe werkt een communicatieplatform?

Elk platform werkt op een andere manier. Bij ieder platform maakt u echter een account aan en moet u deelnemers uitnodigen om mee te doen.

Belangrijk om te weten

Praktisch
  • U heeft een internetverbinding nodig. De verschillende platforms werken via een tablet, smartphone of computer.
  • Er zijn de bekende platformen voor de consumentenmarkt via Social Media. Zorgorganisaties gebruiken vaak andere programma’s die beter geschikt zijn voor bijvoorbeeld ouderen.
Alternatief
  • Wie niet kan lezen en schrijven wil ook graag chatten: met emoji’s of met pictogrammen. Pictostudio Hallo ontwikkelde een chat-app gericht op mensen met een verstandelijke beperking. Met de app sturen cliënten, familieleden en begeleiders elkaar veilig simpele berichten met pictogrammen.
Informatie
MijnEigenPlan korte demo

Uitvoeringen

Voorbeelden van specifieke communicatieplatforms:

Familienet

  • Berichten sturen (inclusief bijlagen).
  • Fotoalbum.
  • Filmpjes.
  • Agenda.
  • Forum voor families onderling.
  • Wordt gebruikt door familieleden en medewerkers in de ouderenzorg, gehandicaptenzorg en palliatieve zorg.
  • Op www.familienet.nl.

Zorgsite

  • Nieuwsberichten.
  • Agenda (takenrooster).
  • Forum.
  • Handige adressen.
  • Fotoalbum.
  • Filmpjes.
  • Wordt gebruikt door mantelzorgers, familie en vrienden in de thuissituatie en bij tijdelijke opname in het ziekenhuis of opname in een hospice.
  • Zorgverlener kan uitgenodigd worden om berichten en agenda te delen.
  • Nieuw is de Huiskamermodule voor kleinschalig wonen om de families met elkaar te verbinden en om oproepen te plaatsen om een handje te helpen.
  • Op www.zorgsite.nl.

Caren

  • Berichten.
  • Videogesprekken.
  • Agenda.
  • Mantelzorgtest.
  • Nieuwsbrief.
  • Notities.
  • Wordt gebruikt door mantelzorgers, familie en vrienden in de thuissituatie.
  • Zorgverlener kan uitgenodigd worden om informatie en agenda te delen.
  • Op www.carenzorgt.nl.

Meer gericht op gehandicaptensector:

MeXtra

  • Online dossier.
  • Cliënt-login.
  • Zorgplan/ondersteuningsplan.
  • Rapportage.
  • Wordt gebruikt door cliënten en begeleiders die gezamenlijk online het zorgplan maken en bewerken.
  • Op www.mextra.nl.

Blogboek

  • Berichten.
  • Profiel.
  • Doelen.
  • Meting.
  • Maakt communiceren over de ontwikkeling van je zorgintensieve kind eenvoudig.
  • Op www.blogboek.com.

Schriftje (gratis voor ouders)

  • Berichten.
  • Nieuwsberichten.
  • Persoonlijke gegevens kind.
  • Digitaal rapport.
  • Het is een digitale aanvulling op de communicatie met ouders.
  • Op www.schriftje.nl.
MijnEigenPlan (ouderenzorg, gehandicaptenzorg en GGZ)
Digitaal cliëntondersteuningsysteem met informatieborden en apps:
Hello 24/7 (45-plussers en hun zelfstandig wonende ouders)
  • Familieagenda.
  • Videobellen.
  • Prikbord.
  • Klussendiensten.
  • Op www.hello247.nl

Vragen of opmerkingen?

Wilt u blijvend betrokken zijn bij de Hulpmiddelenwijzer? Geef u dan op voor ons feedbackpanel. Uw mening doet ertoe.

Via ons contactformulier kunt u reageren op de informatie op deze pagina.
Laatst herzien op 31 maart 2023
 
 
 

Extra informatie

Voor onafhankelijke informatie over ziekte en gezondheid.
Voor onafhankelijke informatie over vergoedingen en regelingen.

Bedankt voor uw feedback!

Met uw feedback kunnen we onze website nog beter maken. Klik op het kruisje om verder te gaan.

Deel deze pagina

U kunt hier meer informatie vinden over het delen op social media. Door te klikken op één van onderstaande knoppen wordt u direct doorverwezen naar de betreffende social media.

Facebook Twitter LinkedIn

Bedankt voor uw feedback!

Zou u ons een toelichting willen geven op de feedback?
Klik hier voor het formulier