Veelgestelde vragen (FAQ)
Hieronder vindt u een overzicht van veelgestelde vragen over de Hulpmiddelenwijzer.
Laatst bijgewerkt op: 10-11-2023
Kan ik bij de Hulpmiddelenwijzer ook hulpmiddelen bestellen?
De Vilans Hulpmiddelenwijzer is geen (internet)winkel, u kunt geen hulpmiddelen bij ons bestellen. De Hulpmiddelenwijzer biedt betrouwbare informatie over soorten hulpmiddelen.
Wat doet de Hulpmiddelenwijzer?
U vindt in de Hulpmiddelenwijzer betrouwbare, neutrale informatie over hulpmiddelen. Met deze informatie kunt u of uw mantelzorger zelf hulpmiddelen selecteren, bijvoorbeeld door bepaalde hulpmiddelen met elkaar te vergelijken onder een activiteit waar u moeite mee heeft. Maar u kunt ook uw situatie, aandoening of beperking als uitgangspunt nemen voor uw zoektocht. U kunt de informatie op de Hulpmiddelenwijzer delen of samen bekijken met uw ergotherapeut, zorgverlener of WMO loket. De Hulpmiddelenwijzer geeft geen informatie of kwalitatief oordeel over verschillende merken.
Ik heb een vraag over de vergoeding van een hulpmiddel
Iedere afzonderlijke hulpmiddelenpagina bevat informatie over vergoedingen en hoe het hulpmiddel te verkrijgen is. Helaas is het ook voor ons soms niet duidelijk of een hulpmiddel wel of niet vergoed wordt en waar het aangevraagd kan worden. Dan vermelden wij dit op de betreffende pagina. De informatie op de Hulpmiddelenwijzer over vergoedingsregelingen baseren wij grotendeels op bronnen van samenwerkingspartners als Regelhulp.nl en de Overheid. Wilt u meer weten? U vindt alle vergoedingsmogelijkheden, wetten en regelingen op onze pagina: Wordt het vergoed?
Jullie geven 'eerlijke en betrouwbare' informatie. Hoe zit dat?
De Vilans Hulpmiddelenwijzer is openbaar en door iedereen te raadplegen: van eindgebruiker tot zorgprofessional. De Hulpmiddelenwijzer ontvangt hiervoor subsidie van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de uitvoering ligt bij Vilans. De overheid vindt het belangrijk dat gebruikers van hulpmiddelen en hun mantelzorgers, betrouwbare en onafhankelijk informatie kunnen vinden over hulpmiddelen. De Hulpmiddelenwijzer is niet afhankelijk van fabrikanten of leveranciers, er is geen commercieel belang omdat wij niets verkopen. Dit maakt onze informatie eerlijk: de Hulpmiddelenwijzer beschrijft de hulpmiddelen op een neutrale manier.
Kan ik de Hulpmiddelenwijzer op mijn tablet of telefoon bekijken?
Ja, dat kan. U komt dan automatisch op de mobiele weergave van de website. Deze mobiele toegang biedt een eenvoudige weergave van de Hulpmiddelenwijzer waarin u snel en gemakkelijk kunt zoeken. U heeft natuurlijk wel toegang tot internet nodig.
Er is geen smartphone of tablet applicatie (app) beschikbaar van de Hulpmiddelenwijzer. U kunt wel een snelkoppeling maken op een tablet of smartphone, bijvoorbeeld naar uw startscherm.
Staat uw antwoord er niet tussen? Neem dan contact met ons op.