Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Communicatiehulp

Een communicatiehulp maakt het communiceren zonder spreken mogelijk of ondersteunt dit. U kunt de communicatiehulp op verschillende niveaus inzetten: van eenvoudig tot ingewikkeld. Er bestaan ook communicatiehulpen die ook de bediening bij fysieke beperkingen (bijvoorbeeld geen arm of handfunctie) overnemen.

Inhoud

    Inhoud

    Laatst bijgewerkt op: 03-08-2023

    Waarvoor dient een communicatiehulp?

    Communicatiehulpen vervangen of ondersteunen het spreken bij het voeren van gesprekken of het doen van mededelingen.

    Hoe werkt een communicatiehulp?

    U bedient een speciale schakelaar waarmee u kiest uit 1 of meer boodschappen. U kunt met een andere soort communicatiehulp boodschappen achter knoppen programmeren. Als u dan een knop aanraakt of aanwijst, komt automatisch die boodschap in beeld. Meestal kunt u de betekenis van een knop aanpassen door een instelling of door het inbrengen van een speciale kaart met al gekozen symbolen en betekenissen. De meeste hulpen kunt u meenemen.

    Belangrijk om te weten

    • Leveranciers gebruiken vaak het woord ‘dynamisch scherm’. Dat betekent dat u zelf de betekenis van de knoppen kunt aanpassen.
    • Sommige communicatiehulpen kunnen de boodschappen ook uitspreken.

    Productoverzicht

    Uitvoeringen

    • Communicatiehulp met 1 knop. Hiermee kunt u één boodschap of actie communiceren. U past zelf de betekenis van de boodschap eenvoudig aan.
    • Communicatiehulp met 2-8 knoppen. Hiermee kunt u twee tot acht verschillende boodschappen of acties communiceren. U past zelf de betekenis van de boodschappen en acties eenvoudig aan. Vaak hebben de knoppen een symbool of een afbeelding die te maken heeft met de boodschap of actie.
    • Communicatiehulp met meer dan 8 knoppen. Hiermee kunt u meer dan acht verschillende boodschappen of acties communiceren. U past eenvoudig zelf de betekenis van de boodschappen en acties aan. Dat kan bijvoorbeeld door een kaart met voorgeselecteerde boodschappen in het apparaat te stoppen. Vaak hebben de knoppen een symbool of een afbeelding die te maken heeft met de boodschap of actie.
    • Communicatiehulp met tekst. Dit zijn losse apparaten met een toetsenbord en een scherm om de boodschap te lezen. U kunt onbeperkt zelf uw berichten opstellen die anderen van het scherm lezen.
    • Communicatiehulp met tekst en symbolen. Deze hulp werkt met een combinatie van symbolen en tekst (letters en woorden). Meestal zijn deze communicatiehulpen computerplatforms met speciale communicatiesoftware. U stelt zelf een kaart met voorgeselecteerde boodschappen samen die u in het apparaat stopt.
    • Communicatiehulp met symbolen. Op het scherm van deze hulp staan knoppen met symbolen. De betekenis van die symbolen kunt u aanpassen, bijvoorbeeld één woord of een hele zin.
    • Communicatiehulp met oogbediening. Een hulp met knoppen waarop tekst en/of symbolen staan die u met oogbewegingen bedient. U selecteert een knop door uw blik iets langer op een knop te richten. De boodschap onder die knop verschijnt daarna in beeld. U kunt de tijdsduur die u nodig heeft om uw blik op een knop te focussen zelf instellen.

    Alternatieven

    • Er bestaan ook heel eenvoudige (tijdelijke) oplossingen, zoals het gebruiken van een aantal afbeeldingen dat verband houdt met een betekenis. U kunt bijvoorbeeld een foto van een toilet gebruiken om aan te geven dat u naar het toilet wilt.

    Wordt het vergoed?

    U krijgt het hulpmiddel (gedeeltelijk) vergoed omdat het onder de basisverzekering valt en opgenomen is in het reglement hulpmiddelen. U vindt dit reglement op de website van uw zorgverzekeraar. Neem voor aanschaf contact op met uw zorgverzekeraar.

    Meer over de Zorgverzekeringswet

    Hoe te verkrijgen?

    Hulpmiddelen vanuit de Zorgverzekeringswet

    In de Zorgverzekeringswet (ZvW) staat beschreven welke hulpmiddelen voor vergoeding uit het basispakket in aanmerking komen. Bekijk het overzicht op de website van Zorginstituut Nederland.
    De hulpmiddelen die vergoed worden vindt u in het Reglement Hulpmiddelen op de website van uw verzekeraar. Let op! Dit Reglement Hulpmiddelen kan verschillen per zorgverzekeraar. In het reglement staan de voorwaarden zoals de hoogte van de vergoeding, de eigen bijdrage, vervanging, wijziging of reparatie van een hulpmiddel, gebruikstermijnen en de kwaliteitseisen.

    Wie bepaalt of beoordeelt het?

    • De zorgverzekeraar beoordeelt in het individuele geval of een verzekerde in aanmerking komt voor (redelijkerwijs is aangewezen op) het aangevraagde hulpmiddel. De zorgverzekeraar kan het hulpmiddel in eigendom van de verzekerde geven of uitlenen.
    • De zorgverzekeraar kan voorwaarden stellen aan het vergoeden van hulpmiddelen. Bijvoorbeeld dat vooraf toestemming nodig is van de zorgverzekeraar. Of dat bij de aanvraag van een hulpmiddel een voorschrift of toelichting nodig is van een behandelend arts.

    Afhankelijk van het soort zorgpolis kan een verzekerde:

    •  Zelf kiezen waar hij het hulpmiddel haalt.
    •  Kiezen uit leveranciers die een contract met de zorgverzekeraar hebben.
    • Richtlijnen vinden over bijvoorbeeld vervanging, wijziging of reparatie van een hulpmiddel en gebruikstermijnen.

    Informatie

    Komt u er niet uit? Bezoek dan het informatie- en adviespunt het Juiste loket|Regelhulp (Ministerie van VWS).

    Meer informatie

    Vragen of opmerkingen

    De Vilans Hulpmiddelenwijzer verkoopt geen hulpmiddelen. Kijk voor meer informatie op: Waar kan ik het hulpmiddel kopen?

    Heeft u een vraag? Kijk bij de veelgestelde vragen (FAQ's). Staat uw antwoord daar niet bij, dan kunt u ook contactCommunicatiehulp met ons opnemen.

    Wilt u blijvend betrokken zijn bij de Hulpmiddelenwijzer? Geeft u dan op voor ons Hulpmiddelenwijzer-panel. Uw mening doet ertoe!

    Gerelateerde hulpmiddelen

    Gerelateerde 'Handig om te doen's

    Deel deze pagina via: