10 tips bij het kiezen van een hulpmiddel

De Hulpmiddelenwijzer geeft een beschrijving van het hulpmiddel, waarvoor het dient, hoe het werkt en wat voor u belangrijk is om te weten. Wij geven informatie die u verder op weg kan helpen, ook rondom vergoedingen.
Een hulpmiddel hoeft niet de meest geschikte oplossing te zijn. Maak hierin een persoonlijke afweging. Een hulpmiddel helpt:
  • Als u het bij de hand hebt. Een bril die thuis ligt, helpt niet bij boodschappen doen.
  • Als u er goed mee om kunt gaan. Een scootmobiel die voor u te hard gaat, blijft in de schuur staan.
  • Als het geen extra energie kost. Een aardappelschilmachine pakken, gebruiken en schoonmaken kost u meer tijd en moeite dan een zakje kant en klare aardappels kopen.
  • Als het de oplossing biedt voor uw probleem maar deze niet verergert in de toekomst. Een traplift brengt u boven, maar zorgt ook voor minder beweging waardoor de spiermassa afneemt.
 
“Technische” of praktische hulpmiddelen kosten geld en tijd, energie en oefening om er mee om te leren gaan. Niet “technische” oplossingen: veranderen van hoe u iets doet, veranderen van wat u wilt en veranderen van gewoontes, doen een beroep op uw lijf, kennis, kunde en doorzettingsvermogen.
Wil ik een tube uitknijper of neem ik tandpasta in de vorm van een tabletje?
Wil ik mijn auto laten aanpassen om zelf te kunnen blijven rijden, of neem ik vaker het OV of een taxi?
 
Na het omschrijven van wat u als probleem ervaart (tip 1) helpen de volgende tips u bij uw zoektocht naar een geschikt hulpmiddel. Heeft u na het omschrijven van het probleem een niet-technische oplossing gevonden? Heeft u een idee hoe u het ook aan kan pakken? Probeer deze uit, geef uzelf de tijd om te veranderen en zoek steun in uw omgeving, bij vrienden en naasten.
U kunt ook altijd een afspraak maken met een ergotherapeut. Een ergotherapeut is gespecialiseerd om met u mee te denken voor een oplossing op maat. Hulp met of zonder hulpmiddel.

1. Omschrijf het probleem

Bedenk en beschrijf wat u nodig heeft.
  • Waar moet het product bij helpen?
  • Wat heeft u nodig om het zelf te doen?
  • Kan iemand anders iets uit handen nemen?
  • Zijn er vervangende diensten? Bijvoorbeeld maaltijdverzorging als koken lastig wordt.

2. Omschrijf het hulpmiddel

Net als wanneer u een televisie of wasmachine aanschaft gaat u uitzoeken, selecteren en uiteindelijk kiezen. Voor een goede aanschaf heeft u inzicht nodig:
  • Welke hulpmiddelen gaan helpen?
  • Waar gaat u het hulpmiddel gebruiken? (Binnen of buiten, in een kleine of grote kamer enz.)
  • Hoe vaak en hoe lang heeft u het hulpmiddel nodig?
Als u uw antwoorden opschrijft, heeft u een mooi wensenlijstje.

3. Vind informatie over hulpmiddelen

Op het internet kunt u direct zoeken in het aanbod van leveranciers, maar zoek ook in een informatiesysteem zoals de Vilans Hulpmiddelenwijzer.
De meeste informatiesystemen hebben net als de leveranciers belang bij de verkoop van producten. De Vilans Hulpmiddelenwijzer geeft echt onafhankelijke informatie en heeft geen commercieel belang bij wat u en waar u koopt.

Tip: U kunt de resultaten van uw zoektocht gebruiken als voorbereiding op het gesprek met de deskundige (ergotherapeut), verstrekker of vergoeder van hulpmiddelen.

4. Vind hulpmiddelen met een passende oplossing

Van sommige hulpmiddelen is er informatiemateriaal, zoals brochures of keuzehulpen.
Deze keuzehulpen leiden u met een vragenlijst stap voor stap naar een passende oplossing.

5. Vind het ‘beste’ hulpmiddel

U gaat nu informatie verzamelen:
  • Welke merken en typen zijn er op de markt?
  • Wat zijn de eigenschappen en welke eigenschappen helpen u?
Daarna gaat u de gevonden hulpmiddelen onderling vergelijken. En daar rolt dan het hulpmiddel uit dat het best bij u past.
 

6. Neem een besluit over het hulpmiddel

  • Wat kost het en hoe het zit met de verkoopvoorwaarden (garantie).
  • Hoe is de service, moet u een (extra) servicecontract of abonnement afsluiten?  
  • Is een verzekering verplicht?
Ga ook na of de leverancier een keurmerk heeft, bijvoorbeeld NKH of die van SEMH. Houd er rekening mee dat gemeenten en zorgverzekeraars kunnen werken met andere merken en typen hulpmiddelen dan het merk dat u tijdens uw speurtocht vond.
 

7. Check de vergoedingsmogelijkheden.

Ook hier gaat u op zoek naar de mogelijkheden voor tegemoetkoming door:

  • Gemeenten (Wmo)
  • Zorgverzekeraars (Zvw)
  • UWV (WIA)
  • Sommige kosten kunt u aftrekken van de belasting
Gebruik de keuzewijzer om uit te vinden bij welke vergoeder u het eerste aanklopt.
Tip: Koop nooit zomaar een hulpmiddel met het idee dat bijvoorbeeld de gemeente of de zorgverzekeraar het later wel vergoedt.
 

8. Geen vergoeding en dan?

Denk aan lenen via uw zorgverzekeraar of via een zorgorganisatie.

U kunt meestal 26 weken (kosteloos) lenen. Daarna moet u huren of kopen. Vaak wordt na het lenen een korting bij koop gegeven. U kunt natuurlijk ook zelf (tweedehands)kopen. Meer informatie op Waar kan ik het hulpmiddel kopen?
 

9. Probeer het hulpmiddel uit

U kunt het op proef nemen of een proefrit maken bij een leverancier.

Als u uiteindelijk een hulpmiddel kiest of krijgt, vraag dan om een goede gebruiksinstructie en een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing. Voor sommige hulpmiddelen bestaan cursussen of lessen, bijvoorbeeld voor scootmobielen.

10. Wat als het hulpmiddel stuk gaat of niet meer voldoet?

Als u het hulpmiddel koopt, regelt u de service bij de aanschaf.

Het onderhoud kunt u uitbesteden als dat niet bij verkoop is geregeld. Als u jaarlijks bekijkt of het hulpmiddel nog doet wat het volgens u moet doen, weet u zeker dat het hulpmiddel bij u blijft passen.

 

Meer hulp bij het kiezen van hulpmiddelen op www.consuwijzer.nl, www.consumentenbond.nl, www.acm.nl en www.rijksoverheid.nl.

Zoek verder op
 

 

Bedankt voor uw feedback!

Met uw feedback kunnen we onze website nog beter maken. Klik op het kruisje om verder te gaan.

Deel deze pagina

U kunt hier meer informatie vinden over het delen op social media. Door te klikken op één van onderstaande knoppen wordt u direct doorverwezen naar de betreffende social media.

Facebook Twitter LinkedIn

Bedankt voor uw feedback!

Zou u ons een toelichting willen geven op de feedback?
Klik hier voor het formulier