Een hulpmiddel, iets voor u?

Hulpmiddelen, ze kunnen het leven makkelijker maken. Voor u zelf of voor een familielid of vriend waar u voor zorgt. Hoe weet u nu welk hulpmiddel  geschikt is? Na het wat en waarom van Hulpmiddelen volgt een stappenplan om u te helpen met uw keuze.

Wat zijn hulpmiddelen?

Het verschil tussen hulpmiddelen, handige producten en comfortproducten is klein. Denk aan blikopeners, e-bikes en mobiele telefoons voor senioren. Vroeger waren dit echte hulpmiddelen, nu zijn ze handig voor iedereen. Vormgevers en ontwerpers maken producten steeds beter geschikt voor grote groepen gebruikers: we noemen die producten comfortproducten. Deze producten maken het leven van iedereen wat makkelijker, bijvoorbeeld een potopener.

Kunt u zelf geen pot meer openen? Dan is de potopener een (technisch) hulpmiddel. Hulpmiddelen helpen ouderen en mensen met een beperking om voor zichzelf te zorgen. We noemen al deze handige producten, technische hulpmiddelen en comfortproducten verder ‘hulpmiddelen’.

Wanneer helpt een hulpmiddel en welke kiest u?

Ziet u dat iemand moeite heeft met een handeling of activiteit? Of dat iemand ‘iets maar niet meer doet’ omdat het zoveel inspanning kost? Heel vervelend, zeker als het om leuke dingen gaat, of heel belangrijke zoals eten en drinken. Simpele hulpmiddelen kunnen al een groot verschil maken. Om te herkennen wanneer hulpmiddelen handig zijn, geven we hieronder de stappen die zorgverleners ook gebruiken.
 

1. Signaleren

U merkt dat er iets niet klopt: de dagelijkse wandeling schiet er bij in. Dagelijkse handelingen of activiteiten die vermeden worden is een signaal dat er hulp nodig is. Misschien heeft iemand al een hulpmiddel maar u ziet het ongebruikt in de schuur staan. Of u merkt dat het hulpmiddel onveilig gebruikt wordt. Allemaal signalen dat het hulpmiddel niet doet wat het moet doen of dat er een hulpmiddel moet komen.
 

2. Controleren

Ga na of uw gevoel klopt: ervaart iemand zelf een probleem bij de bezigheid? Levert de situatie in uw ogen echt gevaar op, grijp dan zo snel mogelijk in.
 

3. Probleem benoemen

Probeer er achter te komen waarom iemand moeite heeft met handelingen of activiteiten en wat de gevolgen zijn. Maak dit bespreekbaar, benoem wat u opvalt en vraag door. Als het zonnescherm steeds in dezelfde stand staat kunt u daar naar vragen. Krijgt u als antwoord “ik heb last van mijn pols” vraag dan ook wat nog meer lastig is om te doen. Waarschijnlijk is de kraan openen, naar het toilet gaan en potten opendraaien ook lastig.

Tip: Belangrijk is te onderkennen dat één oorzaak gevolgen heeft voor verschillende handelingen en dat er verschillende hulpmiddelen uitkomst bieden.
 

4. Gebruiksomstandigheden benoemen

Probeer een goed beeld te krijgen van waar, wanneer en waarmee iemand moeite heeft (gebruiksomstandigheden). En wat iemand nog wil.
 

5. Kleine en grote oplossingen zoeken

U heeft de keuze uit verschillende oplossingen:
  • Persoonlijke assistentie ((mantel)zorgverlener)
  • Diensten (maaltijdservice of collectief vervoer)
  • Aanpassingen in huis (bij angst om te vallen: kleedjes verwijderen)
  • U gaat op zoek naar een hulpmiddel (hulp voor uw lichaam).
Er bestaan eenvoudige hulpmiddelen en grotere, ingewikkelder hulpmiddelen. De meeste eenvoudige kunt u zelf selecteren en koopt u zelf bijvoorbeeld die potopener of een beugel in de toilet. Een eenvoudig hulpmiddel kan een uitkomst zijn voor iemand die zelfredzaam wil blijven en nog dingen met plezier wil doen. Het ene hulpmiddel kan niet wat het andere juist wel doet, dit kunt u vinden op de Vilans Hulpmiddelenwijzer. U weet uit stap 4 wat iemand precies wil of nodig heeft. Dus u kunt samen op zoek naar het hulpmiddel dat aan die voorwaarden voldoet.

Voor de grotere en ingewikkelde hulpmiddelen, zoals scootmobielen heeft u een expert nodig en/of advies en begeleiding van een ergotherapeut. De ergotherapeut helpt ook om een hulpmiddel aan te vragen. Afhankelijk van het soort hulpmiddel kan het aanvragen ook in overleg met de huisarts, zorgverzekeraar of direct bij de gemeente gebeuren. Bij het aanvragen van een hulpmiddel via het WMO loket van uw gemeente kunt u gebruik maken van een gratis clientondersteuner bij het keukentafelgesprek.
 

6. Evalueren

Kijk na verloop van tijd of het hulpmiddel goed en veilig gebruikt wordt. Is het probleem verholpen? Bevalt het hulpmiddel of staat het ongebruikt in de kast?  Bij twijfel raadpleeg dan gerust de expert of ergotherapeut. U wilt tenslotte niet dat er een nieuwe onveilige situatie ontstaat.


Dit document is gebaseerd op het boekje:
H. Jonker. ‘Hulp bij hulpmiddelen, kijk op hulpmiddelen en hulpmiddelenzorg. Vilans 2009.'
Pagina op de Hulpmiddelenwijzer is aangepast juli 2021.

 

Bedankt voor uw feedback!

Met uw feedback kunnen we onze website nog beter maken. Klik op het kruisje om verder te gaan.

Deel deze pagina

U kunt hier meer informatie vinden over het delen op social media. Door te klikken op één van onderstaande knoppen wordt u direct doorverwezen naar de betreffende social media.

Facebook Twitter LinkedIn

Bedankt voor uw feedback!

Zou u ons een toelichting willen geven op de feedback?
Klik hier voor het formulier