Apps bij doofblindheid, een beperking in horen én zien
Er komen veel apps op de markt om zelfredzaamheid te ondersteunen. Sommige apps zijn helemaal gratis, anderen hebben een “eenvoudige” gratis versie of u betaalt voor het gebruik van de app. Er zijn dus veel mogelijkheden, maar doen ze ook wat ze beloven? Belangrijker, zijn ze toegankelijk en wat gebeurt er met uw gegevens of data? Hieronder vindt u tips waar u op kunt letten, vindt u meer (ervaring)kennis en externe informatiebronnen die u verder op weg helpen.
Laatst bijgewerkt op: 29-02-2024
Waar moet u op letten?
Wat gebeurt er met uw data? Is er een duidelijke privacy-mededeling te vinden? Zijn uw gegevens veilig? Hoe vraagt of krijgt de app toegang tot bepaalde functies of gegevens? Bij een ‘goede’ app kunt u de antwoorden hierop eenvoudig vinden voordat u de app downloadt. Of raadpleeg de Digitale zorggids.
Ook belangrijk: zijn ze toegankelijk en kunt u ermee uit de voeten? Bij het praktische gebruik van apps is het goed om je bewust te zijn van een aantal opties die bijdragen aan het gebruikersgemak. Dit zijn de toegankelijkheidsopties als:
- Vergrotingsfuncties
- Omkeren en in-/uitzoomen
- Contrast
- Lettertype
- Voorleesmogelijkheden
- Toegankelijkheid voor braille
Deze opties maken de informatie goed 'leesbaar' en goed te begrijpen.
Tip: Hulpmiddelen-leveranciers ontwikkelen apps die goed toegankelijk zijn, zij kennen de doelgroep en weten wat er nodig is.
Praktische tips en informatie over apps voor doofblinden
Apps veranderen snel. Om goed op de hoogte te blijven, delen mensen met een beperking in horen én zien hun ervaringen over het gebruik van apps, tips, wat werkt wel en wat werkt niet, via bijvoorbeeld social mediagroepen. Wanneer u zoekt op “doofblind” via uw favoriete sociale media kunt u wellicht een voor u passende groep vinden. Andere mogelijkheden:
- Het volgen van zogenoemde “influencers” met Usher en doofblindheid
- Oogcafés via de Oogvereniging
- Nieuwsbrief van de Oogvereniging
- Nieuwsbrief Infovisie MagaZIEN
- Tijdschrift Nieuw Computer van Passend Lezen
- Tijdschrift Moet je Horen van Dedicon
- Jaarlijkse ZieZo beurs.
Tips van ervaringsdeskundigen zelf
- Het is heel belangrijk dat u een app kunt testen om te kijken of de app echt doet wat hij moet doen én dat hij aan uw verwachtingen voldoet. Dit biedt mogelijkheden om zelf te testen op de app voor u voldoende toegankelijk is.
- Een app moet simpel maar doeltreffend zijn.
- Een app is goed als de gebruiker snel aanvoelt hoe de app werkt. De app heeft verder een:
- Functioneel ontwerp: geen overbodige handelingen of knoppen en functies.
- Goede zoekfunctie
- Contrast en lettertype dat in de app zelf aan te passen is.
- Opties om samen te werken met Siri en/of Google
- De een kan beter met een app werken of omgaan dan de ander. Gewoon proberen en vraag anders hulp!
- Ook is het aan te bevelen om voor een bepaalde periode meerdere vergelijkbare apps te testen, bijvoorbeeld: AH app, Jumbo app en Picnic. Benoem de voordelen, nadelen en verschillen. Zo kunt u een goede keuze maken.
Deze pagina over apps bij doofblindheid is onderdeel van de informatiepagina over Hulpmiddelen bij Doofblindheid. Lees ook de pagina over Communicatie bij doofblindheid.
Informatie
- Gebruik de App check op de Hulpmiddelenwijzer. Informatie over zorg-apps en uitleg over wat er gebeurt met uw (persoonlijke) informatie.
- Meer vrijheid dankzij navigatie-apps. Ervaringsdeskundige Tim in ’t Veld heeft een visuele beperking en is ondernemer. Technologie betekent voor hem vooral vrijheid en zelfstandigheid. ‘Apps en andere technologische hulpmiddelen geven enorm veel vrijheid. Het maakt veel uit of je voortdurend iemands arm nodig hebt, of zelf van A naar B kunt lopen’
- Digitale Zorggids van de Patiëntenfederatie Nederland. Ontdek welke apps en andere digitale middelen kunnen helpen bij gezondheid en zorg en hoe de apps omgaan met uw gegevens.
- GGD AppStore
- Beste gratis apps voor mensen die slechtziend of blind zijn - Bartimeus
Over deze pagina
De inhoud van deze pagina, de informatiepagina en de afzonderlijke pagina’s van de diverse hulpmiddelen zijn tot stand gekomen door samenwerking met Deelkracht. Binnen dit project werken onderzoekers, professionals en ervaringsdeskundigen samen aan één einddoel: een samenleving die ook met een zintuiglijke beperking toegankelijk is. Met elkaar voeren wij het door ZonMw erkende meerjarig deelsector plan uit. Deze pagina over apps valt onder het project Inzicht in Hulpmiddelen (2022)