Een overzicht. Hoe pakt u het aan?
Hulpmiddelen kunnen het leven makkelijker maken. Voor uzelf of voor een familielid of kennis waar u voor zorgt. Naast fysieke hulpmiddelen zijn er andere oplossingen: iets niet meer doen of het op een ander manier doen. In dit overzicht beschrijven we het proces, vragen die helpen, het ontdekken van mogelijkheden en hulpmiddelen, hulp bij het kiezen, informatie over vergoedingen en de laatste stap in het proces: het verkrijgen.
Laatst bijgewerkt op: 12-08-2023
Hoe begint u? Vragen die helpen
Als u in het dagelijks leven ongemak ervaart of de activiteiten die u graag wilt doen, zijn nu lastig voor u. Hoe kunt u dit oplossen? Waar begint u? U vindt stappen en vragen die u zichzelf kunt stellen om een oplossing te vinden: iets op een andere manier doen, een hulpmiddel, een dienst. Of u komt erachter dat u het heel anders kunt oplossen als u uzelf een andere vraag stelt. Wat u kunt en wat u wilt, speelt natuurlijk een grote rol bij wat bij u past. Net als uw omgeving en persoonlijke situatie.
Lees meer over de eerste stap van het proces: Hoe begint u? Vragen die helpen.
Ontdek de mogelijkheden. Wat is belangrijk om te weten?
De Vilans Hulpmiddelenwijzer biedt diverse mogelijkheden om betrouwbare informatie te vinden.
- Bij 'Hulpmiddelen bij uw activiteit': u kiest een domein (wonen, communiceren) en zoekt de activiteiten waar u hulp bij kunt gebruiken. U vindt een tabblad met hulpmiddelen én een tabblad: handig om te doen.
- Bij 'Hulpmiddelen bij uw situatie', u vindt meer informatie, specifieke hulpmiddelen bij activiteiten en een ervaringsverhaal.
- Er zijn ook een paar keuzehulpen, u beantwoordt vragen die bij een keuze van belang zijn om een beter beeld krijgen wat u kan helpen. Het geeft richting aan uw zoektocht.
Lees meer over de tweede stap in het proces: Ontdek de mogelijkheden. Wat is belangrijk om te weten?
Wordt het vergoed?
Op deze algemene pagina over vergoedingen vindt u allereerst een korte keuzehulp. Hier kunt u controleren bij welke instantie uw verzoek voor vergoeding als eerste kunt neerleggen.
Naast aanbevelingen en tips vindt u de verschillende wetten en regelingen waar u mee te maken kunt krijgen: Zorgverzekeringswet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning, Wet langdurende zorg, Wet inkomen en arbeid en de Participatiewet. U kunt doorklikken naar de afzonderlijke pagina's als u meer over een bepaalde wet of regeling wilt weten.
Lees meer over de derde stap in het proces: Wordt het vergoed?
De informatie over of het vergoed wordt en hoe te verkrijgen is, vindt u ook op alle afzonderlijke pagina’s over hulpmiddelen.
Hoe te verkrijgen?
Als het hulpmiddel niet vergoed wordt, kunt u deze (tweedehands) kopen bij hulpmiddelen speciaalzaken, leveranciers via het internet of via een oproep in de buurt-app. Alle informatie en tips voor het zoeken en vinden via het internet, die u hiervoor nodig heeft kunt u vinden op onze pagina Waar kan ik het hulpmiddel kopen?
Krijgt u het hulpmiddel vergoed via een verzekeraar, zorgkantoor, de gemeente of het UWV? Dan beschrijven wij wat u kunt verwachten en hoe het traject verloopt.
Lees meer over de laatste stap in het proces: Hoe te verkrijgen?
De informatie over of het vergoed wordt en hoe te verkrijgen is, vindt u ook op alle afzonderlijke pagina’s over hulpmiddelen.